מחקרים

גורמים מנבאים לתמותה בחולי COPD עם התלקחות חריפה

מספר מדדים שונים לא הראו יכולת ניבוי טובה לתמותה של חולי COPD עם התלקחות חריפה. עם זאת, נמצא כי אשפוז ביחידות לטיפול נמרץ, גיל ורמות הקריאטינין הראו יכולת ניבוי טובה יותר לתמותה

אשפוז, מכונת החייאה. צילום: אילוסטרציה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Internal and Emergency Medicine', מטרת החוקרים הייתה להעריך את יכולתם של מדדים שונים בניבוי התמותה, אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ (ICU) והצורך בהנשמה מכנית (MV) של חולים עם החמרה חריפה של מחלת ריאות חסימתית כרונית (AECOPD). החוקרים בדקו את המדדים CREWSי(Chronic Respiratory Early Warning Score), S-NEWSי(Salford-National Early Warning Score), qNEWSי(Quick National Early Warning Score), NEWSי(National Early Warning Score) ו-qSOFAי(Quick Sequential Organ Failure Assessment).

החוקרים ערכו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי במחלקה לרפואה דחופה של בית חולים שלישוני בתקופה בין ה-1 בינואר ל-31 בדצמבר, 2019. במחקר נכללו חולים בוגרים, בני 18 ומעלה, עם AECOPD. מהמחקר הוחרגו חולים שהועברו ממרכז אחר, וחולים ללא מידע זמין. נתוני החולים כללו את המידע הדמוגרפי, המחלות הנלוות, משתני המדדים, תוצאות מעבדה ותוצאים.

בסך הכל נכללו במחקר 575 חולים עוקבים. שיעורי התמותה ל-30 יום, האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ והצורך ב-MV היו 5.7% (n=33), 9.6% (n=55) ו-13.7% (n=79), בהתאמה. כל אחד מהמדדים הראה ביצוע בינוני עד מצוין בניבוי הצורך ב-MV ואשפוז ביחידות לטיפול נמרץ, אך ביצוע גרוע בניבוי תמותה. CREWS נמצא כמדד המוצלח ביותר בחיזוי תמותה של 30 יום (שטח מתחת לעקומה 0.695), קבלת טיפול נמרץ (שטח מתחת לעקומה 0.841) וצורך בהנשמה מלאכותית (שטח מתחת לעקומה 0.924). אשפוז ביחידות לטיפול נמרץ, גיל ורמות הקריאטינין נקשרו לתמותה (p<0.05).

לסיכום, כל המדדים שנבדקו הראו ביצועים טובים בניבוי האשפוז ביחידות לטיפול נמרץ ובצורך להנשמה מלאכותית. עם זאת, המדדים לא הצליחו לנבא תמותה בצורה טובה. אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ, גיל המטופלים ורמות הקריאטינין עשויים להיות מנבאים טובים לתמותה בקרב חולי COPD עם התלקחות חריפה.

מקור:

İlhan, B., Bozdereli Berikol, G., & Doğan, H. (2022). The predictive value of modified risk scores in patients with acute exacerbation of COPD: a retrospective cohort study. Internal and Emergency Medicine.

נושאים קשורים:  מחקרים,  COPD,  התלקחות COPD,  הנשמה מלאכותית,  טיפול נמרץ,  גורמי תמותה
תגובות